Część stanowisk wymaga od pracownika czegoś więcej niż tylko wykonywania określonych zadań. One są najważniejsze, ale z reguły efekt ma się pojawiać stopniowo i możemy sobie wszystko miarowo planować.
Sytuacja jest zupełnie inna, gdy jesteśmy zmuszeni działać pod presją czasu. Wówczas zadanie musimy wykonać w całości szybko, nierzadko w nerwowej atmosferze.
Dla wielu z nas to ciężar ponad siły, dlatego w takiej pracy odnajdują się ludzie szczególnie odporni i przy tym doskonale przygotowani w konkretnej dziedzinie. Jeśli pracujemy pod presją, to organizowanie czasu pracy ma z reguły mocno spontaniczny charakter.
Bywa też, że o żadnej organizacji nie ma mowy, ponieważ należy pracować na akord doprowadzając zadanie z puntu A do punktu B i od razu biorąc się za kolejne. To spotykany model zarówno w zakładach produkcyjnych, jak i w pracy biurowej.
Czasami jest to konieczność wynikająca z charakteru produktu lub usługi, a czasami jedynie wybieg menadżerów, którzy chcą za wszelką cenę zwiększyć wydajność.